Tri tváre výchovy: autorita, sloboda a zodpovednosť

Pedagogická veda v 21. storočí (pozri Průcha, Walterová, Mareš, 2013; Juul, 2004) identifikuje tri základné rámce výchovy:

  1. Autoritatívny model – výchova postavená na poslušnosti, príkazoch, rešpekte k hierarchii.
  2. Liberálny model – dieťa má maximálnu voľnosť, samo si vyberá, rodič je skôr pozorovateľ než vodca.
  3. Demokratický model – výchova ako dialóg; rešpektujúca, ale hodnotovo ukotvená.

Tieto modely nie sú len teóriou. V praxi sa často miešajú, ale ich extrémy ukazujú, kde môže dôjsť k deformácii.

Autoritatívna výchova

Výhoda? Dieťa má istotu, pravidlá, jasnosť. Riziko? Zlomená osobnosť, ktorá sa bojí klásť otázky. Výskumy ukazujú (Baumrind, 1991), že deti vychovávané v čisto autoritatívnom prostredí síce dosahujú disciplínu, ale za cenu nízkeho sebavedomia a slabšej sociálnej flexibility.

Liberálna výchova

Výhoda? Sloboda, tvorivosť, samostatnosť. Riziko? Chaos. Ak dieťa nedostane žiadny rámec, nevie, kde sú hranice. Psychologička Diana Baumrind opakovane poukazovala na to, že nadmerná permisivita vedie k slabému rozvoju sebaovládania a odolnosti voči frustrácii (Baumrind, 1966).

Demokratická výchova

Zlatá stredná cesta. Dieťa nie je ani vojak, ani anarchista. Je partner. Ale pozor: nie rovnocenný partner vo všetkom. Rodič a učiteľ tu nie sú len kamaráti. Sú sprievodcovia. A dieťa – hoci sa smie pýtať, klásť odpor a prehodnocovať – má stále dostávať jasné hodnotové vedenie.


A čo Bojničan? Vraj už len otázka je podozrivá

V kontroverznom článku Vladimíra Bojničana čítame:

„V momente, keď začnete argumentovať, ste prehraní. Kto indoktrinoval dieťa ako prvý, ten vyhral.“

Prepáčte, ale toto je pedagogická kapitulácia. Znamená to, že výchova je súťaž o to, kto skôr naleje „pravdu“ do hlavy dieťaťa. Znamená to, že dieťa nie je bytostne schopné prehodnocovať. Znamená to, že sloboda myslenia neexistuje – existuje len predprogramovanie.

A to je presne ten autoritatívny model, proti ktorému autor údajne bojuje. Len ho premenoval na „ochranu pred ideológiou“.


Viera? Áno. Otázky? Tiež.

V demokratickej výchove sa nevylučuje viera a racionalita. Nevylučujú sa rodičovské presvedčenia a sloboda dieťaťa. Paulo Freire (1970) tvrdil, že výchova má byť aktom slobody, nie nanucovania. Sloboda však neznamená absenciu hodnotového rámca – znamená, že tento rámec môže byť prehodnocovaný a osvojený slobodne.

Vývinová psychológia (Piaget, 1952; Berk, 2018) nám hovorí jasne: dieťa potrebuje najprv orientačný systém. Až potom môže systematicky pochybovať. Dieťa, ktoré nedostane žiadne „kde je sever“, nemá kam ísť.


Výchova ako tanec

Skutočná výchova nie je buď-alebo. Je to tanec medzi rámcom a slobodou, medzi hodnotou a otázkou, medzi vedením a objavovaním. Výchova má byť ako kompas – nie ako GPS s jedinou možnou cestou, ale tiež nie ako blúdenie bez mapy.

A keď už chceme chrániť deti pred „mentálnym zneužívaním“, ako to poeticky nazýva Bojničan, chráňme ich pred tým najnebezpečnejším: presvedčením, že ich myseľ nepatrí im.


Záver? Výchova nie je indoktrinácia. Je to dôvera.

Môžeme viesť deti k viere. Môžeme ich viesť k rozumu. Ale predovšetkým ich musíme viesť k slobode klásť otázky bez toho, aby sa báli, že za ne budú odsúdené.

To nie je ani liberálne, ani autoritatívne. To je demokratické. A hlboko ľudské.

VEREJNÝ LIST MICHALOVI ŠIMEČKOVI

04.11.2025

Vážený pán predseda, obraciam sa na Vás ako občan Slovenskej republiky, ktorý si váži demokraciu, ľudské práva a historickú pamäť tohto národa. No s rovnakou vážnosťou Vám musím napísať, že návrh uznesenia o situácii v Gaze, ktorý nesie podpisy poslancov Vašej strany, považujem za hanebný dokument – a áno, za antisemitský v jeho dôsledkoch, aj keď sa skrýva za [...]

Autizmus ako výhoda na trhu práce: Keď svet prestane kričať

03.11.2025

Kto si pozrie video „Can you make it to the end?“, zažije niečo, čo väčšina ľudí nikdy nezažije – svet cez zmysly autistu. link na video tu: https://www.youtube.com/watch?v=aPknwW8mPAMZdanlivo obyčajný deň sa mení na boj o prežitie: hluk, blikajúce svetlá, ostré zvuky, priveľa podnetov, priveľa ľudí, priveľa všetkého. A predsa – uprostred tohto chaosu sú ľudia, [...]

Rovnosť šancí – spravodlivosť bez ilúzií

03.11.2025

Po tom, čo sme si objasnili, že pozitívna diskriminácia nie je prejavom súcitu, ale ideologickým inžinierstvom, treba spraviť ďalší krok – vysvetliť, čo znamená skutočná rovnosť šancí. Pretože odmietnuť umelé kvóty ešte neznamená, že máme ignorovať bariéry, ktoré niektorým ľuďom bránia naplno rozvinúť svoj potenciál. Spravodlivosť totiž nie je o tom, že [...]

Belgium EU Summit

Orbán reagoval na Zelenského kritiku: Ukrajine nič nedĺžime

04.11.2025 22:56

Ukrajinský prezident vyzval maďarského premiéra, aby prestal blokovať prístupové procesy Ukrajiny do EÚ.

SR Maďarsko MV PZ TK prevencia nelegálna migrácia BAX

Letisko v Bruseli a Liège uzavreli po spozorovaní dronov

04.11.2025 21:46

Drony sa minulý víkend objavili aj nad jednou z belgických leteckých základní.

Vladimir Putin

Putin: Rusko nikoho neohrozuje, jadrový potenciál rozvíja ako iné štáty

04.11.2025 21:35

Šéf Kremľa to povedal pri udeľovaní vyznamenaní konštruktérom nových zbraní Burevestnik a Poseidón.

krypto, Bybit, kryptomena

Európski vyšetrovatelia rozbili sieť podvodníkov s kryptomenami

04.11.2025 20:01

Pri raziách zaistili viac ako 1,5 milióna eur v hotovosti a v kryptomenách.

Filip Tadeáš Holzer

Len ďalšia Blog - Pravda stránka

Štatistiky blogu

Počet článkov: 279
Celková čítanosť: 305454x
Priemerná čítanosť článkov: 1095x

Autor blogu

Kategórie