Kde končí sloboda slova?

Som zástancom slobody slova, ale i tá má svoje hranice. Nemôžeme si dovoliť čokoľvek. Nemôžeme povedať akýkoľvek názor. Existujú určité hranice toho, čo si môžeme dovoliť voči iným a čo už nie. Na tej najzákladnejšej úrovni sa bavíme o názoroch, ktoré sú zákonom zakázane. Názoroch ako schvaľovanie holokaustu, obhajoba nacizmu či schvaľovanie zločinov Hamasu. Na tej najkomplexnejšej máme pravidlá spoločenskej konvencie, ktoré nám hovoria, ako sa máme k iným chovať.

Najlepším príkladom tých názorov na najzákladnejšej úrovni je holokaust. V rámci slobody slova, na ktorú sa mnohí radi odvoľávajú, síce máme, pokiaľ vezmeme ten najradikálnejší názor na slobodu slova, právo obhajovať či zľahčovať holokaust. To však neznamená, že tým popierame tak ohavný čin, akým bol holokaust. A jeho schvaľovaním sa pridávame na stranu neonacistov a fašistov, ktorých antisemitizmus ich núti lačniť po smrti všetkých Židov. A ja takéto názory odsudzujem.

Na takéto názory však natrafíme ojedinele a v určitých skupinách. Tie sú našťastie v ústraní a potlačované pravidlami, ktoré chránia slobodu slova a potierajú extrémizmus. Niekedy však vyplávajú v nejakej konverzácii na povrch a vtedy je našou povinnosťou ich nahlásiť polícii.

Omnoho častejšie však dochádza k útokom na slobodu slova, kedy máme dojem, že môžeme vyjadriť určitý bigotný alebo sexistický názor len preto, že sa nám iný názor nepáči alebo je v priamom rozpore s našim pohľadom na svet. V takomto prípade by sme sa však mali držať toho, že každý a jeden z nás má právo zastávať určité názory a hodnoty, ktoré vychádzajú z náboženského a politického presvedčenia. Z toho titulu nemáme právo útočiť na zástancov pro-life názorov len preto, že majú iný názor na potraty ako ostatní. Takéto chovanie je nanajvýš nevhodné. To isté platí aj pre odporcov potratov, ktorí majú pocit, že vložiť do svojich hodnôt pocity a emócie, nazvať človeka bigotným podporovateľom vraždenia a usmievať sa je správne. Predsa len nie každý potrat, ktorý sa udeje, musí byť na požiadanie.

Tretím najčastejším atakom je útok na spoločenské pravidlá a slušné chovanie. Najčastejšie k tomu dochádza smerom od agresívnych a arogantných ľudí k tým, ktorí majú k iným aspoň toľko rešpektu, aby im vykali. Najčastejšie sa tieto útoky prejavujú ako arogantné a povýšenecké chovanie, v rámci ktorého považujeme protistranu za podradnú, tykáme jej a dávame jej najavo, že vykáme iba tým, ktorí sú podľa nás toho hodní, čiže majú pre nás tie prijateľné názory a hodnoty. Ja takéto chovanie považujem za nanajvýš nevhodné a preto aj týchto ľudí žiadam, aby mi vykali. Akonáhle to odmietnú, pretože som podĺa ich mienky toho nehodný, akúkoľvek diskusiu s nimi končím. Predsa len tykanie nie je o tom, že sme drzý a povýšeneckí voči tým, ktorí sa nám nepáčia, ale o tom, že chceme vzťah s tým, komu veríme alebo s ním spolupracujeme, povýšiť na úroveň dobrých kamarátskych alebo kolegionálnych vzťahov.

Ale ako zabrániť tomu, aby sa prípady ako pán Huliak a jeho útok nestávali určitým štandartom (a aj dôvod, pre ktorý som sa rozhodol rozdeliť svoje myšlienky o jeho útoku na Luciu Pavlákovu rozdeliť do dvoch článkov)? Najlepším spôsobom je autocenzúra. Proste sa zamyslieť nadtým, či naše názory a postoje, ktoré chceme prezentovať, sú v súlade so spoločenskými normami,. S legislatívou a pravidlami spoločenskej konvencie. I obyčajný útok na náboženské presvedčenie, politický smer či hodnoty, ktoré vyznávame, môže viesť k samovražde človeka, ktorý nás obviní z nabádania na tento fakt ohavný čin. A preto aj odsudzujem vulgárne chovanie ľudí ako Rudolf Huliak, Jana Bittó-Cigániková či Marián Kotleba.

Súdiť konanie, nie identitu: moc, ideológia a sloboda

10.11.2025

V diskusiách o morálke a moci často zabúdame na jednu zásadnú vec: národ, vieru či ideológiu nemožno automaticky súdiť. Súdime činy, konkrétne politické rozhodnutia a ideologické rámce, pretože práve tie definujú, či sloboda a dôstojnosť jednotlivca prežijú, alebo sa stanú obeťou abstraktných dogiem. 🏛️ Kultúrno-etické otázky ako pole boja o slobodu Každá [...]

Učebnice a indoktrinácia

10.11.2025

Podľa UN Watch UN Watch dlhodobo upozorňuje, že učebnice používané v školách UNRWA obsahujú antisionistické a násilné naratívy.V správe “Schools in the Grip of Terror” organizácia tvrdí, že palestínske deti sa učia, že Izrael je „okupant, ktorého treba poraziť“, a že „mučeníctvo“ je najvyššia forma hrdinstva.Podľa citovaných prekladov z arabských [...]

Nie, v Rusku nie je klerofašizmus. Je tam niečo horšie.

09.11.2025

Slovo fašizmus dnes používame ako palicu, nie ako pojem. Často ním mlátime všetko, čo sa nám nepáči — od geopolitických rivalov po suseda, čo volí „tých druhých“. Ale ak chceme pomenovať realitu, musíme začať presne. Pretože len presnosť nám umožní rozlíšiť, čo je zlo ako systém, a nie ako pocit. 🧱 Fašizmus a klerofašizmus: dve siamské zrůdy Fašizmus je [...]

Brazília Belém COP30 Konferencia začiatok

Lula da Silva: Nastal čas poraziť popieračov zmien klímy

10.11.2025 18:03

V poradí 30. konferencia OSN o klíme sa začala v pondelok v amazonskej časti Brazílie.

Hlavná školská inšpektorka Alžbeta Štofková Dianovská

Štátnu školskú inšpekciu bude naďalej riadiť Štofková Dianovská. Môj cieľ sa nemení, uviedla

10.11.2025 17:50

Alžbeta Štofková Dianovská stojí na čele Štátnej školskej inšpekcie (ŠŠI) od novembra 2020.

Dmitrij Peskov / Vladimir Putin /

Peskov: Moskva nepozná Orbánove iniciatívy o urovnaní ukrajinského konfliktu

10.11.2025 17:50

Hovorca ruského prezidenta dodal, že Putin sa s maďarským premiérom o jeho rokovaniach vo Washingtone nerozprával.

ZSSK pristupi k zmene vedenia autobusov nahradnej dopravy

Medzi Košicami a Kysakom na tri dni obmedzia niektoré regionálne vlaky

10.11.2025 17:37

Cestujúci s nárokom na stopercentnú zľavu z cestovného môžu na danom úseku cestovať iba s platným preukazom bez potreby zakúpenia nulového lístka.

Filip Tadeáš Holzer

Len ďalšia Blog - Pravda stránka

Štatistiky blogu

Počet článkov: 287
Celková čítanosť: 315067x
Priemerná čítanosť článkov: 1098x

Autor blogu

Kategórie