Kde končí sloboda slova?

Som zástancom slobody slova, ale i tá má svoje hranice. Nemôžeme si dovoliť čokoľvek. Nemôžeme povedať akýkoľvek názor. Existujú určité hranice toho, čo si môžeme dovoliť voči iným a čo už nie. Na tej najzákladnejšej úrovni sa bavíme o názoroch, ktoré sú zákonom zakázane. Názoroch ako schvaľovanie holokaustu, obhajoba nacizmu či schvaľovanie zločinov Hamasu. Na tej najkomplexnejšej máme pravidlá spoločenskej konvencie, ktoré nám hovoria, ako sa máme k iným chovať.

Najlepším príkladom tých názorov na najzákladnejšej úrovni je holokaust. V rámci slobody slova, na ktorú sa mnohí radi odvoľávajú, síce máme, pokiaľ vezmeme ten najradikálnejší názor na slobodu slova, právo obhajovať či zľahčovať holokaust. To však neznamená, že tým popierame tak ohavný čin, akým bol holokaust. A jeho schvaľovaním sa pridávame na stranu neonacistov a fašistov, ktorých antisemitizmus ich núti lačniť po smrti všetkých Židov. A ja takéto názory odsudzujem.

Na takéto názory však natrafíme ojedinele a v určitých skupinách. Tie sú našťastie v ústraní a potlačované pravidlami, ktoré chránia slobodu slova a potierajú extrémizmus. Niekedy však vyplávajú v nejakej konverzácii na povrch a vtedy je našou povinnosťou ich nahlásiť polícii.

Omnoho častejšie však dochádza k útokom na slobodu slova, kedy máme dojem, že môžeme vyjadriť určitý bigotný alebo sexistický názor len preto, že sa nám iný názor nepáči alebo je v priamom rozpore s našim pohľadom na svet. V takomto prípade by sme sa však mali držať toho, že každý a jeden z nás má právo zastávať určité názory a hodnoty, ktoré vychádzajú z náboženského a politického presvedčenia. Z toho titulu nemáme právo útočiť na zástancov pro-life názorov len preto, že majú iný názor na potraty ako ostatní. Takéto chovanie je nanajvýš nevhodné. To isté platí aj pre odporcov potratov, ktorí majú pocit, že vložiť do svojich hodnôt pocity a emócie, nazvať človeka bigotným podporovateľom vraždenia a usmievať sa je správne. Predsa len nie každý potrat, ktorý sa udeje, musí byť na požiadanie.

Tretím najčastejším atakom je útok na spoločenské pravidlá a slušné chovanie. Najčastejšie k tomu dochádza smerom od agresívnych a arogantných ľudí k tým, ktorí majú k iným aspoň toľko rešpektu, aby im vykali. Najčastejšie sa tieto útoky prejavujú ako arogantné a povýšenecké chovanie, v rámci ktorého považujeme protistranu za podradnú, tykáme jej a dávame jej najavo, že vykáme iba tým, ktorí sú podľa nás toho hodní, čiže majú pre nás tie prijateľné názory a hodnoty. Ja takéto chovanie považujem za nanajvýš nevhodné a preto aj týchto ľudí žiadam, aby mi vykali. Akonáhle to odmietnú, pretože som podĺa ich mienky toho nehodný, akúkoľvek diskusiu s nimi končím. Predsa len tykanie nie je o tom, že sme drzý a povýšeneckí voči tým, ktorí sa nám nepáčia, ale o tom, že chceme vzťah s tým, komu veríme alebo s ním spolupracujeme, povýšiť na úroveň dobrých kamarátskych alebo kolegionálnych vzťahov.

Ale ako zabrániť tomu, aby sa prípady ako pán Huliak a jeho útok nestávali určitým štandartom (a aj dôvod, pre ktorý som sa rozhodol rozdeliť svoje myšlienky o jeho útoku na Luciu Pavlákovu rozdeliť do dvoch článkov)? Najlepším spôsobom je autocenzúra. Proste sa zamyslieť nadtým, či naše názory a postoje, ktoré chceme prezentovať, sú v súlade so spoločenskými normami,. S legislatívou a pravidlami spoločenskej konvencie. I obyčajný útok na náboženské presvedčenie, politický smer či hodnoty, ktoré vyznávame, môže viesť k samovražde človeka, ktorý nás obviní z nabádania na tento fakt ohavný čin. A preto aj odsudzujem vulgárne chovanie ľudí ako Rudolf Huliak, Jana Bittó-Cigániková či Marián Kotleba.

Ako čítať staroveké texty: hermeneutika proti ilúzii morálneho zla

06.11.2025

V moderných diskusiách o Biblii sa často objavuje argument: „Treba to čítať v kontexte doby.“ Na prvý pohľad to môže znieť ako výhovorka, no v skutočnosti ide o základnú zásadu historickej hermeneutiky – čítania textov tak, aby sme rozumeli ich pôvodnému kultúrnemu, jazykovému a etickému prostrediu. Bez tohto prístupu sa ľahko dopustíme anachronizmu – teda [...]

Konflikt, ktorý zmenil pravidlá hry: čo musí obsahovať seriózne prímerie po 7. októbri 2023

05.11.2025

Násilie, ktoré prekonfigurovalo región a zlomilo ilúziu bezpečia — koordinovaný útok Hamasu spôsobil stovky mŕtvych, desiatky zranených a stovky rukojemníkov, pričom celé komunity boli vrhnuté do chaosu. Izraelská odpoveď bola razantná a zároveň prehĺbila humanitárnu krízu v Pásme Gazy: zničená infraštruktúra, masívne presuny civilistov a otvorené otázky [...]

VEREJNÝ LIST MICHALOVI ŠIMEČKOVI

04.11.2025

Vážený pán predseda, obraciam sa na Vás ako občan Slovenskej republiky, ktorý si váži demokraciu, ľudské práva a historickú pamäť tohto národa. No s rovnakou vážnosťou Vám musím napísať, že návrh uznesenia o situácii v Gaze, ktorý nesie podpisy poslancov Vašej strany, považujem za hanebný dokument – a áno, za antisemitský v jeho dôsledkoch, aj keď sa skrýva za [...]

Syria / Syrian Army / Border Clashes /

Izrael udrel na viacero miest na juhu Libanonu, uvádzajú médiá

06.11.2025 17:02

Medzi Izraelom a Libanonom už rok platí prímerie, napriek tomu však izraelská armáda podniká časté údery.

SR ÚMS Vallo Hattas MS Susko Bezpečnosť BAX

Rezort spravodlivosti kritizuje návrh SaS na nový trest prevýchovy, považuje ho za nezmyselný

06.11.2025 16:45

MS argumentuje, že problematika „horalkových krádeží“ nie je len problémom trestného práva.

2010-snapshots-album

Pakistan napriek prímeriu zaútočil na Afganistan

06.11.2025 16:03

Pakistan použil ľahké a ťažké zbrane a zaútočil na civilné oblasti.

Havária na diaľnici D1, kamión

Tragédia na diaľnici D1: na úseku medzi Piešťanmi a Trnavou hlásia smrteľnú nehodu

06.11.2025 15:35, aktualizované: 16:20

Na mieste sa tvoria kolóny.

Filip Tadeáš Holzer

Len ďalšia Blog - Pravda stránka

Štatistiky blogu

Počet článkov: 281
Celková čítanosť: 308619x
Priemerná čítanosť článkov: 1098x

Autor blogu

Kategórie