Tri tváre výchovy: autorita, sloboda a zodpovednosť

Pedagogická veda v 21. storočí (pozri Průcha, Walterová, Mareš, 2013; Juul, 2004) identifikuje tri základné rámce výchovy:

  1. Autoritatívny model – výchova postavená na poslušnosti, príkazoch, rešpekte k hierarchii.
  2. Liberálny model – dieťa má maximálnu voľnosť, samo si vyberá, rodič je skôr pozorovateľ než vodca.
  3. Demokratický model – výchova ako dialóg; rešpektujúca, ale hodnotovo ukotvená.

Tieto modely nie sú len teóriou. V praxi sa často miešajú, ale ich extrémy ukazujú, kde môže dôjsť k deformácii.

Autoritatívna výchova

Výhoda? Dieťa má istotu, pravidlá, jasnosť. Riziko? Zlomená osobnosť, ktorá sa bojí klásť otázky. Výskumy ukazujú (Baumrind, 1991), že deti vychovávané v čisto autoritatívnom prostredí síce dosahujú disciplínu, ale za cenu nízkeho sebavedomia a slabšej sociálnej flexibility.

Liberálna výchova

Výhoda? Sloboda, tvorivosť, samostatnosť. Riziko? Chaos. Ak dieťa nedostane žiadny rámec, nevie, kde sú hranice. Psychologička Diana Baumrind opakovane poukazovala na to, že nadmerná permisivita vedie k slabému rozvoju sebaovládania a odolnosti voči frustrácii (Baumrind, 1966).

Demokratická výchova

Zlatá stredná cesta. Dieťa nie je ani vojak, ani anarchista. Je partner. Ale pozor: nie rovnocenný partner vo všetkom. Rodič a učiteľ tu nie sú len kamaráti. Sú sprievodcovia. A dieťa – hoci sa smie pýtať, klásť odpor a prehodnocovať – má stále dostávať jasné hodnotové vedenie.


A čo Bojničan? Vraj už len otázka je podozrivá

V kontroverznom článku Vladimíra Bojničana čítame:

„V momente, keď začnete argumentovať, ste prehraní. Kto indoktrinoval dieťa ako prvý, ten vyhral.“

Prepáčte, ale toto je pedagogická kapitulácia. Znamená to, že výchova je súťaž o to, kto skôr naleje „pravdu“ do hlavy dieťaťa. Znamená to, že dieťa nie je bytostne schopné prehodnocovať. Znamená to, že sloboda myslenia neexistuje – existuje len predprogramovanie.

A to je presne ten autoritatívny model, proti ktorému autor údajne bojuje. Len ho premenoval na „ochranu pred ideológiou“.


Viera? Áno. Otázky? Tiež.

V demokratickej výchove sa nevylučuje viera a racionalita. Nevylučujú sa rodičovské presvedčenia a sloboda dieťaťa. Paulo Freire (1970) tvrdil, že výchova má byť aktom slobody, nie nanucovania. Sloboda však neznamená absenciu hodnotového rámca – znamená, že tento rámec môže byť prehodnocovaný a osvojený slobodne.

Vývinová psychológia (Piaget, 1952; Berk, 2018) nám hovorí jasne: dieťa potrebuje najprv orientačný systém. Až potom môže systematicky pochybovať. Dieťa, ktoré nedostane žiadne „kde je sever“, nemá kam ísť.


Výchova ako tanec

Skutočná výchova nie je buď-alebo. Je to tanec medzi rámcom a slobodou, medzi hodnotou a otázkou, medzi vedením a objavovaním. Výchova má byť ako kompas – nie ako GPS s jedinou možnou cestou, ale tiež nie ako blúdenie bez mapy.

A keď už chceme chrániť deti pred „mentálnym zneužívaním“, ako to poeticky nazýva Bojničan, chráňme ich pred tým najnebezpečnejším: presvedčením, že ich myseľ nepatrí im.


Záver? Výchova nie je indoktrinácia. Je to dôvera.

Môžeme viesť deti k viere. Môžeme ich viesť k rozumu. Ale predovšetkým ich musíme viesť k slobode klásť otázky bez toho, aby sa báli, že za ne budú odsúdené.

To nie je ani liberálne, ani autoritatívne. To je demokratické. A hlboko ľudské.

Pozitívna diskriminácia – morálny rozklad rovnosti

01.11.2025

Pozitívna diskriminácia je oxymoron. Ak niekoho zvýhodníš len preto, že patrí do určitej skupiny, v skutočnosti ho tým degraduješ — a znevýhodníš každého, kto uspel poctivo. Tvárou v tvár tejto ideológii, ktorá si hovorí „spravodlivá“, sa vytráca to, čo robí spoločnosť spravodlivou naozaj: dôvera, férovosť a zmysel pre zásluhy. Dnes sa to volá „inkluzívna [...]

Pavol Hardoš – rozklad reality

31.10.2025

Vypočul som si podcast, kde vystúpil Pavol Hardoš, ktorý pôsobí na Fakulte sociálnych a ekonomických vied UK. Hlavnou témou bol Charlie Kirk a jeho kontroverzné výroky. Pavol Hardoš označil Charlieho Kirka za extrémistu a pravicového radikála. Tieto nálepky zo strany ľavice je typickým útokom na hodnoty, ktoré si nevedia obhajiť. Kritika pozitívnej diskriminácie Rád [...]

Korektný prístup k ľuďom: keď slušnosť nie je maska, ale nástroj porozumenia

30.10.2025

V posledných rokoch sa pojem „korektnosť“ stal zaklínadlom, ktoré sa používa tak často, že mnohí ani nevedia, čo znamená. Pre jedných je to synonymum pre „neslobodu slova“, pre iných „slušnosť“, no v skutočnosti ide o zodpovedný spôsob komunikácie — teda taký, ktorý rešpektuje dôstojnosť druhých, ale zároveň sa nebojí pomenovať fakty a vyjadriť [...]

Dušičky na cintoríne v Šamoríne

Sviatok, ktorý prežil stáročia. Dnes je Sviatok všetkých svätých. Prečo uctievame mŕtvych 1. a 2. novembra?

01.11.2025 17:10

Prví kresťania mali cintoríny ako azylové miesta, kde mohli nerušene vykonávať kult. Cintoríny boli chránené štátnym zákonom ako posvätné miesto.

polícia psovod

SaS kritizuje predražený nákup kotercov pre policajné psy, dajú sa vraj nájsť za polovičnú sumu. Šutaj Eštok reaguje

01.11.2025 16:47

Cena jedného vraj vychádza na viac ako 4100 eur, pričom sa dajú nájsť aj veľké koterce za menej ako polovicu.

vojenský cintorín, Liptovský Mikuláš

Meteorológovia zaznamenali mimoriadne teplé počasie, niekde boli prekonané aj rekordy

01.11.2025 16:00

Slovenský hydrometeorologický ústav (SHMÚ) zaevidoval na Sviatok všetkých svätých mimoriadne teplé počasie.

Hegseth

Pentagon pritvrdzuje voči Číne. Spojené štáty ponúkajú spojencom zdieľanie vojenských technológií

01.11.2025 15:50

Spojené štáty sú pripravené zdieľať technológie so spojencami.

Filip Tadeáš Holzer

Len ďalšia Blog - Pravda stránka

Štatistiky blogu

Počet článkov: 275
Celková čítanosť: 299786x
Priemerná čítanosť článkov: 1090x

Autor blogu

Kategórie