Tri tváre výchovy: autorita, sloboda a zodpovednosť

Pedagogická veda v 21. storočí (pozri Průcha, Walterová, Mareš, 2013; Juul, 2004) identifikuje tri základné rámce výchovy:

  1. Autoritatívny model – výchova postavená na poslušnosti, príkazoch, rešpekte k hierarchii.
  2. Liberálny model – dieťa má maximálnu voľnosť, samo si vyberá, rodič je skôr pozorovateľ než vodca.
  3. Demokratický model – výchova ako dialóg; rešpektujúca, ale hodnotovo ukotvená.

Tieto modely nie sú len teóriou. V praxi sa často miešajú, ale ich extrémy ukazujú, kde môže dôjsť k deformácii.

Autoritatívna výchova

Výhoda? Dieťa má istotu, pravidlá, jasnosť. Riziko? Zlomená osobnosť, ktorá sa bojí klásť otázky. Výskumy ukazujú (Baumrind, 1991), že deti vychovávané v čisto autoritatívnom prostredí síce dosahujú disciplínu, ale za cenu nízkeho sebavedomia a slabšej sociálnej flexibility.

Liberálna výchova

Výhoda? Sloboda, tvorivosť, samostatnosť. Riziko? Chaos. Ak dieťa nedostane žiadny rámec, nevie, kde sú hranice. Psychologička Diana Baumrind opakovane poukazovala na to, že nadmerná permisivita vedie k slabému rozvoju sebaovládania a odolnosti voči frustrácii (Baumrind, 1966).

Demokratická výchova

Zlatá stredná cesta. Dieťa nie je ani vojak, ani anarchista. Je partner. Ale pozor: nie rovnocenný partner vo všetkom. Rodič a učiteľ tu nie sú len kamaráti. Sú sprievodcovia. A dieťa – hoci sa smie pýtať, klásť odpor a prehodnocovať – má stále dostávať jasné hodnotové vedenie.


A čo Bojničan? Vraj už len otázka je podozrivá

V kontroverznom článku Vladimíra Bojničana čítame:

„V momente, keď začnete argumentovať, ste prehraní. Kto indoktrinoval dieťa ako prvý, ten vyhral.“

Prepáčte, ale toto je pedagogická kapitulácia. Znamená to, že výchova je súťaž o to, kto skôr naleje „pravdu“ do hlavy dieťaťa. Znamená to, že dieťa nie je bytostne schopné prehodnocovať. Znamená to, že sloboda myslenia neexistuje – existuje len predprogramovanie.

A to je presne ten autoritatívny model, proti ktorému autor údajne bojuje. Len ho premenoval na „ochranu pred ideológiou“.


Viera? Áno. Otázky? Tiež.

V demokratickej výchove sa nevylučuje viera a racionalita. Nevylučujú sa rodičovské presvedčenia a sloboda dieťaťa. Paulo Freire (1970) tvrdil, že výchova má byť aktom slobody, nie nanucovania. Sloboda však neznamená absenciu hodnotového rámca – znamená, že tento rámec môže byť prehodnocovaný a osvojený slobodne.

Vývinová psychológia (Piaget, 1952; Berk, 2018) nám hovorí jasne: dieťa potrebuje najprv orientačný systém. Až potom môže systematicky pochybovať. Dieťa, ktoré nedostane žiadne „kde je sever“, nemá kam ísť.


Výchova ako tanec

Skutočná výchova nie je buď-alebo. Je to tanec medzi rámcom a slobodou, medzi hodnotou a otázkou, medzi vedením a objavovaním. Výchova má byť ako kompas – nie ako GPS s jedinou možnou cestou, ale tiež nie ako blúdenie bez mapy.

A keď už chceme chrániť deti pred „mentálnym zneužívaním“, ako to poeticky nazýva Bojničan, chráňme ich pred tým najnebezpečnejším: presvedčením, že ich myseľ nepatrí im.


Záver? Výchova nie je indoktrinácia. Je to dôvera.

Môžeme viesť deti k viere. Môžeme ich viesť k rozumu. Ale predovšetkým ich musíme viesť k slobode klásť otázky bez toho, aby sa báli, že za ne budú odsúdené.

To nie je ani liberálne, ani autoritatívne. To je demokratické. A hlboko ľudské.

Prečo potrebujeme morálne systémy a hodnotové rámce – a prečo ich často ignorujeme

10.09.2025

V modernej spoločnosti, kde sa informácie šíria rýchlosťou svetla a každý môže vyjadriť svoj názor na sociálnych sieťach, sa stále častejšie stretávame s javom, že morálne systémy a hodnotové rámce sú porušované alebo úplne ignorované. Ale prečo tieto systémy vôbec potrebujeme a čo sa deje, keď sa nimi ľudia nezaoberajú? 1. Funkcia morálnych systémov Morálne [...]

Demokracia verzus ochlokracia: keď ľud vládne, ale rozum chýba

09.09.2025

Politická teória od čias Aristotela či Polybia rozlišuje medzi demokraciou ako zdravou vládou ľudu a ochlokraciou ako jej zdegenerovanou, chaotickou podobou. Na prvý pohľad sú si tieto pojmy podobné – v oboch prípadoch vládne ľud. Rozdiel je v tom, či tento ľud dokáže rešpektovať pravidlá, zákony a základné spoločenské normy, alebo sa necháva unášať emóciami davu, [...]

Osvietenstvo a jeho architekti: Rozum, sloboda a vzťah k náboženstvu

09.09.2025

Osvietenstvo, európsky intelektuálny a kultúrny fenomén 17. a 18. storočia, stálo na prahu revolučných zmien – v politike, spoločnosti aj filozofii. Jeho myšlienky formovali modernú demokraciu, sekulárne štáty a ľudské práva, a kľúčovú úlohu pri tom zohrali niektoré osobnosti, ktorých vzťah k náboženstvu bol často kritický, no rozmanitý. Voltaire (1694–1778) – [...]

medveď vo Veľkej Lomnici

VIDEO: Vo Veľkej Lomnici sa medveď pohyboval pri rodinných domoch

10.09.2025 08:30

Obec vyzýva k zvýšenej ostražitosti.

coaspire raketa ERAM,

Na Ukrajinu mieri ničivá zbraň z USA. Kde udrie, nebudú mať Rusi čo obnovovať, hovorí expert

10.09.2025 08:00

Rakety je možné odpaľovať zo stíhačiek MiG-29 aj F-16.

Donald Trump

Trumpa v reštaurácii vo Washingtone vypískali a nazvali ho „Hitlerom našej doby“

10.09.2025 07:55

Ochranka prezidenta potom protestujúcich, ktorí mávali palestínskymi vlajkami, odviedla z miesta.

Pellegrini v Tokiu, Japonsko, Išiba

Pellegrini: EXPO je príležitosťou na prezentáciu Slovenska ako inšpiratívnej krajiny

10.09.2025 07:10

Prezident zdôraznil, že EXPO v Osake je výnimočnou platformou na výmenu inšpiratívnych nápadov.

Filip Tadeáš Holzer

Len ďalšia Blog - Pravda stránka

Štatistiky blogu

Počet článkov: 207
Celková čítanosť: 232751x
Priemerná čítanosť článkov: 1124x

Autor blogu

Kategórie