Od „katolibanca“ po „stredovekú konzervu“: Jazyk rozdelenia, nie dialógu

V posledných rokoch sme na slovenskej politickej scéne svedkami zrýchlenej vulgarizácie verejnej debaty. Výrazy ako „katolibanec“, „náboženský fanatik“, „stredoveká konzerva“, či dokonca „tmárska sebranka“ sa z výkrikov na internete dostali až do úst poslankýň a poslancov Národnej rady. Medzi najvýraznejších používateľov týchto slovníkov patrí aj Jana Bittó Cigániková, ktorá tým podľa vlastných slov „bojuje za slobodu“.

Otázka znie: Aká je to sloboda, ktorá sa posmieva náboženskej viere a nazýva ľudí, ktorí sa jej držia, extrémistami?


📖 Slovník polarizácie

  • „Katolibanec“ – jazyková zlátanina „katolíka“ a „Talibanca“ evokuje náboženský extrémizmus a násilie. Týmto výrazom sa znevažuje každá forma katolíckej identity, aj keď je mierna, pokorná alebo služobná.
  • „Náboženský fanatik“ – používa sa ako zbraň voči každému, kto v politike priznáva morálny alebo vieroučný rámec. Znemožňuje rozlíšenie medzi legitímnou hodnotovou orientáciou a skutočným extrémizmom.
  • „Stredoveká konzerva“ – výsmech všetkému, čo nie je progresívne. Ako keby každá hodnota staršia než 20 rokov bola automaticky nebezpečná.

Tieto výrazy nie sú kritikou názorov, ale nástrojom stigmatizácie ich nositeľov. Útočia na identitu, nie na obsah. Takýto jazyk nie je prejavom slobody – je to forma intelektuálneho násilia.


📣 Výzva na zdržanlivosť

Sloboda prejavu nie je anarchia jazyka. A už vôbec nie právo verejne zosmiešňovať celé skupiny ľudí len preto, že veria v Boha, tradičné hodnoty, alebo chránia ľudský život od počatia.

Vyzývame preto verejne činné osoby, politických aktérov a médiá, aby si uvedomili váhu svojho slova. Slová majú moc:

  • 💣 ničiť vzťahy a dôveru v spoločnosť,
  • 🔨 trieštiť kultúrny dialóg,
  • 🧱 a stavať múry tam, kde potrebujeme mosty.

Nie je hanbou nesúhlasiť. Hanbou je urážať pri tom ľudí, ktorí sú nositeľmi iného presvedčenia. Politika nie je zápas gladiátorov, kde slušnosť je slabosť. Naopak – kto zvládne byť korektný aj v nesúhlase, ten ukazuje silu, nie slabosť.


🧭 „Ži a nechaj žiť!“ – alebo útek od zodpovednosti?

Toto heslo znie na prvé počutie krásne. V skutočnosti však býva často nesprávne chápané ako výzva na absolútne nezasahovanie do života druhých, bez ohľadu na ich skutky. Ale realita spoločnosti nie je anarchia – je to spoločenstvo s pravidlami.

„Ži a nechaj žiť“ neznamená: rob si, čo chceš, aj na úkor iných.

Znamená:

„Ži slobodne – a rešpektuj, že sloboda končí tam, kde začína sloboda druhého. A ak niekto tú hranicu prekročí, má spoločnosť právo zakročiť.“

To je podstata právneho štátu – spoločného rámca, kde nevládne svojvôľa, ale spravodlivosť a rovnosť pred zákonom.

Nikto nemá právo:

  • manipulovať druhých,
  • šíriť nenávisť pod rúškom „hodnôt“,
  • ani presadzovať zvrátenosti pod heslom „tolerancie“.

Rovnaký meter platí pre všetkých – konzervatívcov, liberálov, veriacich, ateistov. Nie preto, že by sme sa všetci museli zhodnúť, ale preto, že všetci spolu žijeme v jednej krajine, a preto potrebujeme pevné pravidlá aj základnú úctu.

🤝 Teologické rozdiely nie sú dôvodom na urážky

Aj keď osobne nezdieľam niektoré teologické postoje Katolíckej cirkvi, nevidím v tom dôvod na agresívne útoky alebo dehonestovanie jej veriacich. Otvorené a kritické myslenie patrí k zdravej spoločnosti – rovnako ako úcta k ľuďom, ktorí veria inak než my.

Niektoré rozdiely sú zásadné, no neospravedlňujú výsmech:

  • Úcta k sochám a obrazom môže vyvolávať otázky o tenkej hranici medzi symbolickým zobrazením a uctievaním, čo pre mnohých prekračuje ich chápanie duchovna.
  • Postavenie Panny Márie ako prostredníčky medzi človekom a Kristom je často sporné, najmä ak sa vychádza z predstavy, že medzi Bohom a človekom má byť len jeden prostredník.
  • Názory na tzv. vytrhnutie cirkvi (Rapture) sa medzi kresťanmi výrazne líšia – niektorí veria, že veriaci budú vzatí pred Veľkým súžením, iní, že prejdú všetkými eschatologickými udalosťami spolu so zvyškom sveta. Katolícka teológia túto predstavu vo všeobecnosti nevyzdvihuje a sústreďuje sa na iné eschatologické dôrazy.

Tieto rozdiely sú legitímne predmety diskusie – nie nástroje verejného zosmiešňovania. Niekto verí inak než ja? To ešte neznamená, že je zaostalý, nebezpečný alebo fanatický.

V pluralitnej spoločnosti sa kritika vierouky musí odlišovať od útoku na veriacich. Prvá je súčasťou intelektuálnej debaty. Druhá je len kultúrne maskovaná nenávisť.


🔚 Záver: Kritizujme rozumne, nie nenávistne

Ak niekto používa výrazy ako „katoliban“, „stredoveká konzerva“ či „náboženský fanatik“, nerobí tým spoločnosti službu, ale presne naopak – otvára dvere polarizácii, zatrpknutosti a posmechu namiesto dialógu. Takéto výrazy neodhaľujú intelektuálnu odvahu, ale lenivosť premýšľať a neschopnosť rešpektovať názorové spektrum v pluralitnej spoločnosti.

Áno – môžeme a máme diskutovať o úlohe cirkví v štáte, o tom, či je financovanie z verejných zdrojov primerané, o výkladoch Biblie, o úcte k obrazom, mariánskej úcte či eschatológii a predstave vytrhnutia cirkvi. Ale diskusia nie je výsmech. A rozdielny názor nie je dôvod na pohŕdanie.

V konečnom dôsledku platí, že heslo „Ži a nechaj žiť“ neznamená anarchiu ani pasivitu. Znamená to rešpekt k slobode, pokiaľ tým neohrozujeme základné pravidlá spoločnosti, zákony či práva druhých. V prípadoch, keď niekto svojim konaním skutočne narúša tieto hranice, zasiahnuť je nielen oprávnené, ale aj potrebné – no aj vtedy to možno urobiť bez nenávisti a vulgarity.

Ak chceme žiť v kultúrnej spoločnosti, musíme sa vedieť hádať bez toho, aby sme sa zhadzovali. A to začína pri jazyku, ktorý volíme.

Keď práva nie sú pre každého: prečo nejde o diskrimináciu, ale o ochranu

16.11.2025

Žijeme v dobe, kde sa slovo „právo“ stalo posvätným totemom. Ľudia ním mávajú ako esom na pokrovom turnaji, len aby ňou prekonali čokoľvek, čo im stojí v ceste. A pritom sa občas zabúda na banálny fakt: nie každé právo je automaticky určené úplne každému človeku v každej situácii. A nie je to preto, že by spoločnosť bola zlá. Je to preto, že realita má svoje [...]

Hniezda záchrany: Obrana posledného bezpečného priestoru

15.11.2025

Keď Výbor OSN pre práva dieťaťa vyhlásil, že hniezda záchrany sú problémom, pretože „dieťa stráca svoje právo poznať rodičov“, bolo to akoby stlačil gombík na vypustenie celonarodnej paniky. Polka internetu okamžite kričala o zlých úradníkoch v Ženeve, druhá polka zasa o barbarstve východnej Európy. A medzi nimi? Realita. Tichá, nenápadná, ale o to [...]

Liberálna demokracia v praxi: keď záleží len na dieťati

14.11.2025

Môže liberálna demokracia prežiť a fungovať v krajine, ktorá je silne konzervatívna? Môže systém chrániť jednotlivca a menšiny, aj keď politická moc uprednostňuje tradičné hodnoty? Tento článok skúma, ako racionálne a spravodlivé rozhodnutia môžu existovať nezávisle od ideologického zamerania vlády. Dieťa a rozhodnutie, ktoré nepozná ideológiu Predstavme si [...]

SR polícia doprava vlaky zrážka Pezinok BAX

VIDEO: Autentické zábery, z ktorých mrazí. Takto vyzeral zásah v Pezinku po zrážke vlakov

16.11.2025 09:25

Tma, majáky, vystrašení a zranení ľudia. Policajti, hasiči a záchranári v plnom nasadení.

Sarkozy

Sarkozy v uliciach Paríža. Po týždňoch vo väzení získava kondíciu späť džogingom

16.11.2025 09:10

Niekoľko okoloidúcich ho pritom zachytilo v parížskych uliciach.

stubb, zelenskyj

Stubb to povedal priamo: Prímerie na Ukrajine tento rok nebude. Ako s podporou Kyjeva zamáva korupčný megaškandál?

16.11.2025 08:37, aktualizované: 09:35

Európa si bude musieť udržať odolnosť a odhodlanie, aby prečkala zimu, zatiaľ čo Moskva bude pokračovať vo svojich hybridných útokoch.

Vlkolínec

Klenot UNESCO sa prebudí: Vlkolínec čaká najväčšia premena za posledné desaťročia

16.11.2025 08:00

Desiatky rokov ho zanedbávali, teraz chcú zafinancovať všetko to, čo vo Vlkolínci chýba.

Filip Tadeáš Holzer

Len ďalšia Blog - Pravda stránka

Štatistiky blogu

Počet článkov: 296
Celková čítanosť: 324756x
Priemerná čítanosť článkov: 1097x

Autor blogu

Kategórie