Ako Ľuboš Blaha ničí kultúru útokmi na Soňu Ferienčíkovú (a prečo je to problém)

Soňu Ferienčíkovú nepovažujem za umelkyňu, ktorej tvorba by ma osobne oslovila alebo s ktorou by som sa v umeleckých hodnotách stotožnil. Jej vystúpenia a projekty mi z môjho pohľadu nepripadajú príťažlivé a často sa mi zdajú hodnotovo problematické. Napriek tomu však rešpektujem právo každej umelkyne na slobodné vyjadrenie a nemyslím si, že by bolo správne znižovať ju na úroveň osobných urážok či nepravdivých obvinení, ako napríklad označovanie jej osoby za sfetovanú zlatokopku alebo niekoho, kto manipuluje s politikmi.

A presne toto je problém, ktorý sa objavuje v politickej rétorike Ľuboša Blahu — miesto vecnej kritiky umenia, ktorú by si mal každý umelecký prejav zaslúžiť, sa dostávame do sračiek osobných útokov a ideologických výlevov.


Kritika nie je urážka — a naopak

Umenie je vždy subjektívne. Niekto miluje experimentálny tanec, iný zas folkovú hudbu. Soňa Ferienčíková má svoju umeleckú cestu a áno, jej tvorba nie je pre každého. Ak sa mi to nepáči, pokojne to poviem, ale to neznamená, že môžem útočiť na jej osobný život alebo ju ponižovať pred celou verejnosťou.

Blahove útoky na Ferienčíkovú idú úplne mimo rámec korektnej kritiky. Nazvať ju „najdrahšou imitáciou zbíjačky v dejinách“ alebo ju obviňovať z „zneužívania politika“ je nielen neprofesionálne, ale aj nebezpečné. Takto sa buduje atmosféra nenávisti a strachu, ktorá ničí samotnú slobodu prejavu a tvorby.


Kultúra ako bojisko politickej vojny

Blaha a jeho spojenci neútočia len na Ferienčíkovú osobne, ale aj na celý koncept „progresívnej kultúry“. Tvrdia, že financovanie umeleckých projektov, ktoré sa dotýkajú napríklad LGBTQ+ tém alebo kritiky spoločnosti, je „škrtaním kultúry“ alebo naopak, že sú to „agresívni progresívci“, ktorí násilne presadzujú svoju agendu.

Táto rétorika však maskuje skutočnosť: ide o snahu kontrolovať, čo sa v kultúre smie prezentovať, a to podľa ideologických kritérií. To je klasická cesta ku cenzúre — najprv kritizovať, potom marginalizovať a nakoniec zakázať.


Čo to znamená pre nás všetkých?

Ak sa takáto rétorika rozšíri a legitimizuje, neohrozuje to len jednu tanečníčku či jeden umelecký projekt, ale celú spoločnosť. Sloboda umenia je základom demokracie a pluralizmu. Keď politici začnú osobne útočiť na umelcov, signalizujú, že chcú mať moc aj nad tým, čo sa smie povedať alebo ukázať na javisku či plátne.

To vedie k zúženiu kultúrneho priestoru, kde prevláda len jedna „správna“ ideológia, a všetko iné je označované za „nebezpečné“ alebo „nezdravé“. V tom prípade sme už veľmi ďaleko od slobody a veľmi blízko ku kontrole a cenzúre.


Záver

Kritika umenia je dôležitá a žiadna tvorba by nemala byť imúnna voči nej. Ale je rozdiel medzi konštruktívnou kritikou a osobným útokom. Ľuboš Blaha namiesto toho zvolil cestu dehonestácie a ideologického boja, ktorý škodí kultúre, slobode prejavu aj našej spoločnosti.

Takže, ak niečo nemáš rád na umení Soňe Ferienčíkovej, povedz to s rešpektom a faktami. Nemusíš ju milovať, ale tiež ju nemusíš urážať ako osobu alebo ju politicky zneužívať. Sloboda kultúry totiž nie je len o tom, čo sa ti páči, ale o tom, že aj to, čo sa ti nepáči, má právo byť počuté.

Greta Thunberg a Zaher Birawi: Keď sa idealizmus stretne s tieňmi

27.08.2025

Greta Thunberg, dievča, ktoré rozprávalo mocným, aby sa „hanbili“, sa ocitá v tieni, ktorý si zrejme nikdy nepriala. Fotografia, na ktorej stojí bok po boku so Zaherom Birawim – mužom, ktorého meno sa spája s európskym velením Hamásu – nie je iba banálnou momentkou z preplnenej lode. Je to obraz, ktorý kladie otázky hlbšie než len ekologické kampane a demonštrácie za [...]

Smrť, dôstojnosť a hranice kritiky: prípad Anny Záborskej

24.08.2025

Len pár dní dozadu zomrela Anna Záborská a internet zaplavila vlna nenávisti a osočovania jej osoby a práce. Boli to reakcie, ktoré sa nezastavili ani pred cynickou radosťou z jej smrti. To, čo však tieto reakcie prezrádzajú, nie je ani tak obraz Anny Záborskej, ako skôr obraz spoločnosti – a jej neschopnosti uchopiť smrť s dôstojnosťou. Anna Záborská bola symbolom [...]

USA a Izrael tvrdia, že reálne pomáhajú: OSN to ignoruje

23.08.2025

Gaza, august 2025 – Zatiaľ čo Organizácia Spojených národov po prvýkrát oficiálne vyhlásila hladomor v Gaze, Washington a Jeruzalem upozorňujú, že ich rozsiahle humanitárne snahy OSN systematicky zľahčuje a bagatelizuje. Tvrdia, že pomoc nielenže existuje, ale je aj cielene koordinovaná tak, aby sa nedostala do rúk Hamasu. Pomoc mimo štruktúr OSN USA a Izrael sa na jar 2025 [...]

Vidiecke sídlo Orbánovho otca

Vo vidieckom sídle Orbána staršieho. Videá maďarského aktivistu majú státisíce zobrazení

27.08.2025 22:30

Videá vidieckeho sídla, ktoré vlastní otec maďarského premiéra Viktora Orbána, majú na internete množstvo zobrazení.

družba, ropovod

Maďari očakávajú, že ropa potečie cez Družbu už vo štvrtok

27.08.2025 19:52

Dodávky ropy z Ruska do Maďarska cez ropovod Družba, ktorý minulý týždeň napadla Ukrajina, sa obnovia vo štvrtok 28. augusta.

Tusk, Macron, Sandu, Merz, Moldavsko

Macron, Merz a Tusk podporili Moldavsko pri jeho snahe vstúpiť do EÚ

27.08.2025 19:39

Moldavsko, bývalá sovietska republika, si v stredu pripomína 34. výročie svojej nezávislosti.

Julius Buchta

Revúcky primátor sa po nehode a liečení vracia do verejného života. Priznal zlyhanie, popiera však, že nabúral opitý

27.08.2025 19:30

Primátor Buchta uviedol, že posledných päť mesiacov bolo ťažkým, možno až najťažším obdobím v jeho živote.

Filip Tadeáš Holzer

Len ďalšia Blog - Pravda stránka

Štatistiky blogu

Počet článkov: 193
Celková čítanosť: 218918x
Priemerná čítanosť článkov: 1134x

Autor blogu

Kategórie