A áno, chcete eliminovať, respektíve vykastrovať kresťanov.
Drahý Vladimír Bojničan,
píšete ako osvietenec, no znie to ako kazateľ novej viery — viery v rozum, ktorý už nepotrebuje človeka. Vaše texty, akokoľvek brilantné v rétorike, začínajú niesť istý pach moci. A nie moci poznania, ale moci nad druhými.
Hovoríte o slobode, no hovoríte spôsobom, ktorý pripomína jej exekútora.
1. Oslobodenie, ktoré sa mení na sterilizáciu
Keď tvrdíte, že:
„Demokracia nevznikla vďaka kresťanstvu, ale napriek nemu,“
a že
„Kultúrne vojny nezačal liberálny Západ, ale RKC svojím bojom proti pluralite,“
neformulujete len dejinnú poznámku. Týmto sa kresťanstvo mení na nepriateľa, ktorý musí byť potlačený, aby sa spoločnosť mohla “vyliečiť”.
To nie je sekularizmus — to je ideologická chirurgia, pokus odstrániť živý orgán z tela civilizácie, v mene racionálnej estetiky.
Rozum však nie je nôž. Je to svetlo. A ak ním režete, nie ste osvietenec, ale inkvizítor inverzných farieb.
2. Autokratický duch v mene kritického myslenia
Vo vašom komentári pani Čulákovej píšete:
„Ja budem naďalej hovoriť a kritizovať, pretože na rozdiel od cirkevných dogmatikov neverím, že pravda sa rodí v tichu slepej poslušnosti.“
Lenže, kde končí „pravda“ a začína vaša pravda?
Nie je to práve ticho, ktoré dáva slovám váhu? Nie je slepá poslušnosť často aj poslušnosťou ega k vlastnej neomylnosti?
Vaša reč je rečou misionára — nie v talári, ale v saku racionalistu. A aj to je v poriadku, ak by ste si priznali, že hlásate vieru — vieru v rozum ako novú spásu.
Ale keď tvrdíte, že veriť v Boha je iracionálne a veriť v človeka je osvietené, tak ste vymenili len symbol. Dogmu ste nechali rovnakú.
3. Kresťanstvo ako archetyp, nie nepriateľ
Kresťanstvo nie je ideológia, ktorú treba rozbiť. Je to kultúrna pamäť človeka — v nej žije naša vina, odpustenie, tragédia aj dôstojnosť.
Vylúčiť kresťanstvo z verejného priestoru znamená amputovať časť vedomia, ktorá nás učila pýtať sa, čo je dobro.
Vy chcete “vykastrovať” kresťanstvo, pretože v ňom vidíte pôvod viny a útlaku. Ale možno len preto, že ste nepochopili jeho symbol.
Kristus, to nie je cirkev.
To je archetyp — idea, že aj pravda môže visieť na kríži.
Ak tento archetyp odstránite, zostane vám spoločnosť bez metafyziky. A spoločnosť bez metafyziky neoslavuje slobodu, ale len vlastnú prázdnotu.
4. Sekularizmus nie je ateizmus
Skutočný sekularizmus neznamená vyhnať vieru, ale odmietnuť jej moc. Znamená umožniť vieru bez donucovania a rozum bez nadradenosti.
Vy však sekularizmus vnímate ako civilizačný “reštart” — ako keby bolo možné človeka zformátovať od nuly, zmazať históriu hriechu a naprogramovať racionalitu.
To je chiméra.
Rozum bez pamäti sa mení na stroj.
A stroje nevedia milovať — len analyzovať.
5. Dialóg ako antitéza nadradenosti
Dialóg nie je len výmena argumentov. Je to uznanie, že aj ten, kto sa mýli, má dušu.
Vy však používate rozum ako zbraň — a zbrane nepresviedčajú, zbrane zastrašujú.
Tvrdíte, že cirkev potláčala slobodu.
Možno. Ale aj vy dnes potláčate slobodu inak — s úsmevom intelektuála, ktorý verí, že už “prekročil potrebu viery”.
Pravý osvietenec neverí, že má pravdu.
Verí, že pravda je proces.
A proces nikdy nevlastní jedna strana.
6. Keď rozum zabije transcendentno
Ak z človeka vytrhnete náboženský princíp, nezostane vám racionalista. Zostane vám technokrat – bytosť bez mýtu, bez pokory, bez úžasu.
A úžas je prvým krokom poznania. Nie pochybnosť – úžas.
V tom je tragédia vášho postoja: v snahe oslobodiť človeka od iracionality ho zbavujete schopnosti pýtať sa po zmysle.
Pretože zmysel nie je racionálny. Je existenciálny.
7. Záver – rozum, ktorý sa bojí svojej vlastnej slobody
Pán Bojničan, ja vás neodsudzujem. Len pripomínam, že keď sa rozum stane zbraňou proti viere, prestáva byť rozumom.
A keď sa sloboda používa na umlčanie iných, prestáva byť slobodou.
Nie je hanba veriť v Boha.
Hanba je myslieť si, že sme nahradili Boha vlastným rozumom.
Preto vám hovorím: nie, osvietenstvo nie je ukončené. Ono sa práve začína — vo chvíli, keď sa rozum naučí znova skloniť pred tajomstvom, namiesto toho, aby ho chcel zničiť.
Filip Tadeáš Holzer
(„Rozum je krásny, keď neslúži egu, ale pravde.“)
Dodatok – tento článok, i keď je priamo adresovaný pánovi Vladimírovi Bojničanovi ako otvorený list, skrze neho a kritiku jeho osoby je smerovaný každému, kto má rovnaké tendencie ako on, a balí to do „oprávnenej“ kritiky náboženstva. Zároveň treba brať na vedomie, že zatiaľ čo pán Bojničan oslavuje Grétu Thunberg ako Aspergera s jasnou a „správnou“ morálkou, mňa nazval autistickým psychopatom a dogmatickou kreatúrou.
Takto sa nechová človek, ktorý rešpektuje autistov ako ľudí s kvalitatívne lepšou morálkou, ja ju popravde ani nemám, ale človek, ktorý vyvyšuje tie správne osoby a pritom nechápe, že pre autistu sú pravidlá a dogmy dôležitejšie ako chaos a bezprávie.


Zaujímavé "K pánovi Bojničanovi a jeho... ...
Začína sa mi páčiť. Pán bloger mu robí... ...
Mne je jedno, či to máte v úmysle alebo nie.... ...
A keď nebudem ? Nemám to totižto v úmysle . Dá... ...
Ja som Vám raz povedal, že očakávam a... ...
Celá debata | RSS tejto debaty