Vychovaj dieťa, nie bojovníka ideológie

V článku uverejnenom na blogu SME s dramatickým názvom „Mentálna pedofília: Najzákernejší zločin dogmatických ideológií“ autor Vladimír Bojničan vyhlasuje, že:

„Najväčším zločinom proti ľudskému duchu je mentálna pedofília – indoktrinovanie detí ideológiou ešte skôr, než sú schopné samostatného úsudku.“

Znie to hrdinsky. Apel na ochranu detskej mysle pred ideologickými vírusmi je dnes v móde. Avšak pod týmto hrdinským gestom sa skrýva reduktívna predstava o výchove, ktorá ignoruje vedecké poznatky z oblasti vývinovej psychológie a pedagogiky. A čo je horšie – nahrádza ich ideologickou náhradou presne toho typu, proti ktorému sa autor stavia. Bojničan totiž sám indoktrinuje. Len inou vierou.


Pedagogika nie je výkrik, ale disciplína

Podľa Pedagogického lexikónu (Průcha, Walterová, Mareš, 2013) je výchova „zámerné a cieľavedomé pôsobenie na osobnosť človeka, ktoré má formovať jeho vedomie, postoje a správanie.“ To znamená, že každá výchova – aj tá sekulárna, aj tá náboženská – vždy odovzdáva hodnoty. Nie je otázkou, či výchova ideologizuje, ale ako to robí. Rozdiel je medzi výchovou otvorenou a výchovou uzavretou.

Výchova je zdravá vtedy, keď neskracuje horizont otázok, ale ho rozširuje. Dieťa prirodzene preberá svetonázor svojich rodičov – je to vývinová nutnosť, nie zločin. Podľa Piageta (1952) až okolo 11. roku života prechádza dieťa do fázy formálnych operácií, kde je schopné uvažovať abstraktne a vytvárať hypotézy. Do tej doby však potrebuje bezpečný rámec, v ktorom sa orientuje.

„V momente, keď začnete argumentovať, ste prehraní. Kto indoktrinoval dieťa ako prvý, ten vyhral.“ (Bojničan)

Tvrdenie, ktoré odhaľuje Bojničanovu úzkosť zo slobody. Ak niekto verí, že argumentácia je zbytočná, pretože dieťa je navždy zafarbené prvým dotykom viery, potom vlastne neverí ani vo výchovu, ani v slobodného človeka – iba v permanentnú manipuláciu. Je to deterministická paranoja.


Viac ako len dogma vs. ateizmus

Pedagogika 21. storočia pozná tri základné rámce:

  1. Autoritatívny – založený na príkazoch a poslušnosti,
  2. Liberálny – dieťa si vyberá bez vedenia,
  3. Demokratický – dialóg medzi dieťaťom a dospelým, otvorenosť, ale aj jasné hodnotové vedenie.

V demokratickej výchove, ktorú presadzovali Dewey (1938), Freire (1970) či súčasní odborníci ako Juul (2004), nejde o to, či má dieťa vieru alebo nemá. Ide o to, či ju môže slobodne prehodnocovať. Výchova, ktorá dieťaťu nedovolí klásť otázky, je problém. Ale výchova, ktorá mu zakazuje mať odpoveď, je rovnako nebezpečná.

„Deti sa majú chrániť pred mentálnym vplyvom rovnako ako pred sexuálnym.“ (Bojničan)

Toto prirovnanie je nielen scestné, ale aj eticky manipulatívne. Psychologické štúdie (napr. Berk, 2018) ukazujú, že deti majú silné intuitívne myslenie a túžia po príbehoch, vzoroch a morálnych kontextoch. Ak im nič nedáme, nezažijú slobodu – zažijú prázdno, ktoré neskôr zaplní TikTok, ezoterika alebo ideológia silnejšia než viera rodičov.


Rozumná syntéza

Ak chceme dieťaťu poskytnúť zdravý vývoj, potom potrebujeme:

  • Hodnotový rámec (náboženský či sekulárny), ktorý dáva zmysel,
  • Priestor na otázky a pochybnosti,
  • Prijatie rôznych ciest, ktoré vedú k osobnému presvedčeniu.

Nie je nezdravé, ak rodič vedie dieťa k viere. Nezdravé je, ak ho núti odmietať iných. Nie je zločin vyučovať náboženstvo. Zločinom je vyučovať ho bez možnosti slobodného rozhodnutia neskôr.

„Mentálna pedofília je v skutočnosti len výraz pre to, čo autor sám robí: podsúva vlastný svetonázor ako jediný morálne správny.“


Záver

Výchova nie je boj o to, kto ovládne detský mozog. Je to sprevádzanie osobnosti, ktorá potrebuje nie len fakty, ale aj príbehy, hodnoty a kompas. Rodičia nemajú byť neutralizovaní štátom ani moralizujúcimi blogermi. Majú byť sprievodcami, nie manipulátormi.

Ako povedal Paulo Freire:

„Výchova buď slúži k utláčaniu, alebo je nástrojom slobody.“

Osloboďme deti – ale nie od myslenia, viery či hodnôt. Osloboďme ich od strachu pýtať sa. A učme ich, že viera, rozum a tolerancia sa nemusia biť. Môžu tancovať.

Tri tváre výchovy: autorita, sloboda a zodpovednosť

23.07.2025

Pedagogická veda v 21. storočí (pozri Průcha, Walterová, Mareš, 2013; Juul, 2004) identifikuje tri základné rámce výchovy: Autoritatívny model – výchova postavená na poslušnosti, príkazoch, rešpekte k hierarchii. Liberálny model – dieťa má maximálnu voľnosť, samo si vyberá, rodič je skôr pozorovateľ než vodca. Demokratický model – výchova ako dialóg; [...]

„Honiči čarodejníc a moderní proroci rozumu“: O polarizácii, antiklerikalizme a neschopnosti viesť dialóg

20.07.2025

Dnes v noci som obdržal komentár od pána Vladimíra Bojničana. Snažil sa obhájiť svoje postoje tým, že bojuje proti ľuďom, ktorí sú „posadnutí“ sexom iných. Takáto formulácia je však nebezpečná a zbytočne polarizujúca. Už len preto, že ľahko môže skĺznuť do opačného extrému. Môže vyvolať tvrdý odpor a útoky na cirkevných predstaviteľov, čo sme už [...]

Nie každý progres je pokrok. Nie každý konzervativec je bigot.

19.07.2025

Na slobodu slova si dnes prisahajú všetci — no málokto ju dokáže naozaj uniesť. Prípad pochodu „Hrdí za rodinu“, ktorý sa konal paralelne s Dúhovým pochodom, a reakcie naň, sú ukážkovým príkladom toho, ako pluralita názorov a sloboda prejavu dostávajú zabrať nie preto, že by niekto zakazoval hovoriť — ale preto, že príliš veľa ľudí nevie počúvať. 1. [...]

Dopravná nehoda

Pri zrážke dvoch áut v Košiciach sa zranilo šesť ľudí vrátane dieťaťa

23.07.2025 08:01

Dve osoby utrpeli ťažšie zranenia.

Berlín, nemeckí policajti

Vojna gangov či náhodné útoky? Berlín chce zakázať nosenie nožov, aby obmedzil násilie

23.07.2025 08:00

V hlavnom meste Nemecka sa rozmohli najmä útoky nožmi a mačetami. Viac ako polovicu z nich spáchali migranti.

Franciso Franco

Madrid chce odtajniť utajované dokumenty z čias diktatúry Francisca Franca

23.07.2025 07:54

Odtajnené by mali byť všetky dokumenty, ktorých zverejnenie by neohrozilo národnú bezpečnosť alebo obranu.

Šigeru Išiba

Išiba zmenil názor. Japonský premiér odstúpi z funkcie, urobí netradičný krok

23.07.2025 07:01

Šigeru Išiba vyvolal rozkol vo vlastnej strane.

Filip Tadeáš Holzer

Len ďalšia Blog - Pravda stránka

Štatistiky blogu

Počet článkov: 168
Celková čítanosť: 189226x
Priemerná čítanosť článkov: 1126x

Autor blogu

Kategórie