Vychovaj dieťa, nie bojovníka ideológie

V článku uverejnenom na blogu SME s dramatickým názvom „Mentálna pedofília: Najzákernejší zločin dogmatických ideológií“ autor Vladimír Bojničan vyhlasuje, že:

„Najväčším zločinom proti ľudskému duchu je mentálna pedofília – indoktrinovanie detí ideológiou ešte skôr, než sú schopné samostatného úsudku.“

Znie to hrdinsky. Apel na ochranu detskej mysle pred ideologickými vírusmi je dnes v móde. Avšak pod týmto hrdinským gestom sa skrýva reduktívna predstava o výchove, ktorá ignoruje vedecké poznatky z oblasti vývinovej psychológie a pedagogiky. A čo je horšie – nahrádza ich ideologickou náhradou presne toho typu, proti ktorému sa autor stavia. Bojničan totiž sám indoktrinuje. Len inou vierou.


Pedagogika nie je výkrik, ale disciplína

Podľa Pedagogického lexikónu (Průcha, Walterová, Mareš, 2013) je výchova „zámerné a cieľavedomé pôsobenie na osobnosť človeka, ktoré má formovať jeho vedomie, postoje a správanie.“ To znamená, že každá výchova – aj tá sekulárna, aj tá náboženská – vždy odovzdáva hodnoty. Nie je otázkou, či výchova ideologizuje, ale ako to robí. Rozdiel je medzi výchovou otvorenou a výchovou uzavretou.

Výchova je zdravá vtedy, keď neskracuje horizont otázok, ale ho rozširuje. Dieťa prirodzene preberá svetonázor svojich rodičov – je to vývinová nutnosť, nie zločin. Podľa Piageta (1952) až okolo 11. roku života prechádza dieťa do fázy formálnych operácií, kde je schopné uvažovať abstraktne a vytvárať hypotézy. Do tej doby však potrebuje bezpečný rámec, v ktorom sa orientuje.

„V momente, keď začnete argumentovať, ste prehraní. Kto indoktrinoval dieťa ako prvý, ten vyhral.“ (Bojničan)

Tvrdenie, ktoré odhaľuje Bojničanovu úzkosť zo slobody. Ak niekto verí, že argumentácia je zbytočná, pretože dieťa je navždy zafarbené prvým dotykom viery, potom vlastne neverí ani vo výchovu, ani v slobodného človeka – iba v permanentnú manipuláciu. Je to deterministická paranoja.


Viac ako len dogma vs. ateizmus

Pedagogika 21. storočia pozná tri základné rámce:

  1. Autoritatívny – založený na príkazoch a poslušnosti,
  2. Liberálny – dieťa si vyberá bez vedenia,
  3. Demokratický – dialóg medzi dieťaťom a dospelým, otvorenosť, ale aj jasné hodnotové vedenie.

V demokratickej výchove, ktorú presadzovali Dewey (1938), Freire (1970) či súčasní odborníci ako Juul (2004), nejde o to, či má dieťa vieru alebo nemá. Ide o to, či ju môže slobodne prehodnocovať. Výchova, ktorá dieťaťu nedovolí klásť otázky, je problém. Ale výchova, ktorá mu zakazuje mať odpoveď, je rovnako nebezpečná.

„Deti sa majú chrániť pred mentálnym vplyvom rovnako ako pred sexuálnym.“ (Bojničan)

Toto prirovnanie je nielen scestné, ale aj eticky manipulatívne. Psychologické štúdie (napr. Berk, 2018) ukazujú, že deti majú silné intuitívne myslenie a túžia po príbehoch, vzoroch a morálnych kontextoch. Ak im nič nedáme, nezažijú slobodu – zažijú prázdno, ktoré neskôr zaplní TikTok, ezoterika alebo ideológia silnejšia než viera rodičov.


Rozumná syntéza

Ak chceme dieťaťu poskytnúť zdravý vývoj, potom potrebujeme:

  • Hodnotový rámec (náboženský či sekulárny), ktorý dáva zmysel,
  • Priestor na otázky a pochybnosti,
  • Prijatie rôznych ciest, ktoré vedú k osobnému presvedčeniu.

Nie je nezdravé, ak rodič vedie dieťa k viere. Nezdravé je, ak ho núti odmietať iných. Nie je zločin vyučovať náboženstvo. Zločinom je vyučovať ho bez možnosti slobodného rozhodnutia neskôr.

„Mentálna pedofília je v skutočnosti len výraz pre to, čo autor sám robí: podsúva vlastný svetonázor ako jediný morálne správny.“


Záver

Výchova nie je boj o to, kto ovládne detský mozog. Je to sprevádzanie osobnosti, ktorá potrebuje nie len fakty, ale aj príbehy, hodnoty a kompas. Rodičia nemajú byť neutralizovaní štátom ani moralizujúcimi blogermi. Majú byť sprievodcami, nie manipulátormi.

Ako povedal Paulo Freire:

„Výchova buď slúži k utláčaniu, alebo je nástrojom slobody.“

Osloboďme deti – ale nie od myslenia, viery či hodnôt. Osloboďme ich od strachu pýtať sa. A učme ich, že viera, rozum a tolerancia sa nemusia biť. Môžu tancovať.

Prečo potrebujeme morálne systémy a hodnotové rámce – a prečo ich často ignorujeme

10.09.2025

V modernej spoločnosti, kde sa informácie šíria rýchlosťou svetla a každý môže vyjadriť svoj názor na sociálnych sieťach, sa stále častejšie stretávame s javom, že morálne systémy a hodnotové rámce sú porušované alebo úplne ignorované. Ale prečo tieto systémy vôbec potrebujeme a čo sa deje, keď sa nimi ľudia nezaoberajú? 1. Funkcia morálnych systémov Morálne [...]

Demokracia verzus ochlokracia: keď ľud vládne, ale rozum chýba

09.09.2025

Politická teória od čias Aristotela či Polybia rozlišuje medzi demokraciou ako zdravou vládou ľudu a ochlokraciou ako jej zdegenerovanou, chaotickou podobou. Na prvý pohľad sú si tieto pojmy podobné – v oboch prípadoch vládne ľud. Rozdiel je v tom, či tento ľud dokáže rešpektovať pravidlá, zákony a základné spoločenské normy, alebo sa necháva unášať emóciami davu, [...]

Osvietenstvo a jeho architekti: Rozum, sloboda a vzťah k náboženstvu

09.09.2025

Osvietenstvo, európsky intelektuálny a kultúrny fenomén 17. a 18. storočia, stálo na prahu revolučných zmien – v politike, spoločnosti aj filozofii. Jeho myšlienky formovali modernú demokraciu, sekulárne štáty a ľudské práva, a kľúčovú úlohu pri tom zohrali niektoré osobnosti, ktorých vzťah k náboženstvu bol často kritický, no rozmanitý. Voltaire (1694–1778) – [...]

Kamenický konsolidácia

Vláda schválila konsolidačný balíček, zatiaľ iba pre ľudí a firmy

10.09.2025 13:18

Vláda odobrila aj skrátené legislatívne konanie, vďaka čomu sa o balíku bude v parlamente rokovať zrýchlene.

Trump / Vance /

Na krajiny kupujúce ruskú ropu Trump uvalí 100-percentné clá. Má však podmienku

10.09.2025 12:41

Cieľom je zasiahnuť príjmy, ktoré Moskva potrebuje na vojnu na Ukrajine.

Polícia / Pomáhať a chrániť / Policajné auto /

Policajti zadržali 75-ročného podvodníka. Spravodlivosti sa vyhýbal skoro štvrťstoročie

10.09.2025 12:26

Policajný zbor ďakuje verejnosti aj všetkým spolupracujúcim zložkám, ktoré v priebehu rokov poskytovali cenné poznatky a informácie.

Filip Tadeáš Holzer

Len ďalšia Blog - Pravda stránka

Štatistiky blogu

Počet článkov: 207
Celková čítanosť: 233077x
Priemerná čítanosť článkov: 1126x

Autor blogu

Kategórie