Národná identita ≠ Národná klietka: Prečo nesmieme dovoliť, aby nás „národ“ uväznil

Kde je hranica medzi ochranou identity a totalitným názorovým diktátom?

„Národná identita“ — to slovo znie ako niečo, čo máme všetci radi. Folklór, jazyk, halušky, ale aj história, ktorá nás formovala. Lenže, keď sa to začne používať ako nástroj na vynucovanie jediného „správneho“ myslenia, ide o začiatok zúfalej cesty.

Ako píšem v Profesorovi, existujú sily, ktoré chcú zjednodušiť svet na čiernobielu dilemu, kde nie je miesto pre pochybnosti, otázky alebo rôznorodosť. Národná identita v ich podaní sa mení na klietku, ktorá zatvára naše mysle do jednotnej šablóny.


Školy, ktoré učia poslušnosť, nie otázky

V Profesorovi ukazujem, ako autoritárske systémy manipulujú s mládežou, aby vytvorili poslušných, nie slobodných jedincov. Ak sa do škôl začne tlačiť iba jeden národný príbeh, ktorý vymaže kritické myslenie a pluralitu, stratíme nielen vzdelanie, ale aj schopnosť myslieť samostatne.

Deti si zaslúžia viac než jednostranné pravdy. Zaslúžia si otázky, diskusiu a právo byť rôznymi.


Veda pod patronátom „národných hodnôt“? To znie ako vedecký stredovek

Vo svete Profesora je veda jedným z mála posledných útočísk slobody. Ak vláda začne cenzurovať výskum podľa toho, či „sedí“ do ich ideologického rámca, presunieme sa do temných čias, ktoré sme mali nádej prekonať.

Výskum musí byť nezávislý, otvorený a nesmie sa stať rukojemníkom politiky — lebo pravda sa tým nestratí, ale my áno.


Ja, autista, a tá ich jedna „správna“ hlava

Ako človek, ktorý vidí svet trochu inak, viem, že jednota myslenia je mýtus. Neurodiverzita je to, čo nás posúva vpred — nie uniformita.

Profesor mi pomáha ukázať, že inakosť je sila, nie slabosť. Keď sa politika snaží zúžiť priestor myslenia, ja tam budem s perom ako mečom, aby som bránil tú rozmanitosť.


Toto nie je len o politike. Toto je o našej budúcnosti.

Národná identita sa nesmie stať zámienkou na umlčanie iných názorov, cenzúru v školách alebo vo vede. Ak to dovolíme, zajtra už nebudeme slobodní ani my, ani naše deti — a to je niečo, čo v Profesorovi nezabudnem pripomínať.


Čo môžeme urobiť?

  • Brániť školy, kde sa učí kritické myslenie.
  • Podporovať nezávislých učiteľov a vedcov.
  • Učiť sa a učiť mladších, že sloboda myslenia je nepredajná.
  • A hlavne — hovoriť o tom nahlas a často.

Národná identita nie je klietka, do ktorej sa máme zatvoriť. Je to krajina, v ktorej môžeme všetci slobodne myslieť a tvoriť. Nenechajme si ju vziať — ani v reálnom svete, ani v príbehoch, ktoré píšem.

Keď boj proti fanatizmu plodí nový fanatizmus

20.10.2025

Varovanie pred sekulárnym totalitarizmom V našom verejnom priestore sa čoraz častejšie objavuje mentalita, ktorá sa na prvý pohľad tvári ako hlas rozumu. Tvári sa ako obranca kritického myslenia, oslobodenia od náboženských mýtov a údajný bojovník za modernú civilizáciu. No pri bližšom pohľade je zjavné, že namiesto obhajoby slobody hlása niečo celkom iné – [...]

Ako rozpoznať moderný antisemitizmus v médiách a politike

20.10.2025

Antisemitizmus dnes nechodí po uliciach s hákovým krížom. Nemá holú lebku ani bomberu z army shopu. Moderný antisemitizmus je uhladený, inteligentne maskovaný a často oblečený v saku komentátora alebo „politického analytika“. Nemusí spomenúť slovo „žid“ ani „pazúry“, stačí „sionistická lobby“ alebo „globálna elita“. Tvári sa ako „kritika“ a [...]

Propaganda Hamasu a jej vplyv na Európu

19.10.2025

Hamas nie je len ozbrojená organizácia – je to aj sofistikovaný producent propagandy, ktorá má svoj cieľ: formovať verejnú mienku, mobilizovať podporu a legitimizovať násilie. Tento vplyv presahuje Palestínu a dostáva sa až do Európy, kde môže ovplyvniť médiá, politické diskusie a aktivistické kruhy. 1. Ako Hamas šíri propagandu Hlavné nástroje: Sociálne médiá – [...]

Israel Palestinians Gaza

Odpoveď Izraela za dvoch zabitých vojakov? Na Gazu zhodil 153 ton bômb

20.10.2025 23:15

"Primerie nie je povolením Hamasu na to, aby nás ohrozoval," uviedol Netanjahu.

rakúsko, škola, streľba, graz, polícia

Učiteľku vydierali, okrádali a znásilňovali. Mladiství cudzinci spoznali tresty

20.10.2025 22:30

V prípade, ktorý otriasol alpskou republikou, sa zodpovedá celkom sedem maloletých, z ktorých najmladšiemu bolo 13 rokov.

lisabon, gloria, nehoda, lanovka

16 obetí. Lano, ktoré spôsobilo tragédiu lanovky v Lisabone, nespĺňalo normu

20.10.2025 22:10

Lano nebolo certifikované na prepravu ľudí.

turecko, cyprus, ropa, plyn, prieskumné vrty

Pár dní pred konferenciou o klíme začína Brazília ropné vrty pri ústí Amazonky

20.10.2025 21:44

Vŕtanie neďaleko ústia Amazonky do Atlantického oceánu by malo trvať približne päť mesiacov.

Filip Tadeáš Holzer

Len ďalšia Blog - Pravda stránka

Štatistiky blogu

Počet článkov: 256
Celková čítanosť: 283503x
Priemerná čítanosť článkov: 1107x

Autor blogu

Kategórie