Ako čítať staroveké texty: hermeneutika proti ilúzii morálneho zla

V moderných diskusiách o Biblii sa často objavuje argument: „Treba to čítať v kontexte doby.“ Na prvý pohľad to môže znieť ako výhovorka, no v skutočnosti ide o základnú zásadu historickej hermeneutiky – čítania textov tak, aby sme rozumeli ich pôvodnému kultúrnemu, jazykovému a etickému prostrediu.

Bez tohto prístupu sa ľahko dopustíme anachronizmu – teda hodnotenia starovekého sveta modernými očami. A to vedie k mylným záverom, že všetky staroveké civilizácie boli „morálne skazené“, hoci len fungovali podľa svojich spoločenských štruktúr a potrieb.


1. Prečo hermeneutika nie je výhovorka

Hermeneutika neznamená prekrúcanie textu. Znamená porozumieť, čo autor a jeho publikum mohli chápať pod určitými výrazmi a príkazmi.

Ak napríklad v Deuteronómiu čítame:

„Ak má niekto tvrdohlavého a neposlušného syna… nech ho ukameňujú všetci muži jeho mesta.“ (Dt 21,18–21)

…nejde o príkaz pre 21. storočie, ale o súčasť starovekého právneho kódexu, kde tresty mali predovšetkým odstrašujúcu a symbolickú funkciu. Rabínske výklady neskôr stanovili tak prísne podmienky, že takýto rozsudok prakticky nemohol nastať.


2. Iné kontroverzné pasáže Biblie

  1. „Meč“ ako metafora – Mt 10,34 „Nemyslite si, že som prišiel priniesť pokoj, ale meč.“
    V starovekej židovskej reči symbolizoval „meč“ rozdelenie a vnútorný konflikt, nie výzvu k násiliu. Bez hermeneutiky by text znel ako vojenský manifest.
  2. Genocída ako „dobový rámec“ – Dt 20,16–17 „Nevynechaj nažive nič, čo dýcha.“
    Staroveké vojny sa opisovali hyperbolicky – ako „úplné zničenie nepriateľa“. Tento jazyk neznamenal nutne fyzickú likvidáciu, ale rituálne očistenie krajiny od cudzej moci.
  3. Podriadenosť žien – 1 Tim 2,11–12 „Žena nech mlčí v zhromaždení…“
    V patriarchálnej spoločnosti grécko-rímskeho sveta boli verejné prejavy žien tabu. Pavlov text preto reaguje na konkrétny sociálny kontext, nie na univerzálnu teológiu mlčania.

3. Antické paralely: Sparta, Atény, Rím

Ak by sme aplikovali rovnaký moderný pohľad aj na iné staroveké civilizácie, vyšli by z toho „nemorálne“ úplne všetky.

  • Sparta: spoločnosť založená na vojenskej disciplíne. Štát mohol legálne usmrtiť slabé alebo choré novorodencov (tzv. apothetae), lebo fyzická dokonalosť bola chápaná ako morálna cnosť. Výchova (agógé) mala z chlapcov vytvoriť neohrozených bojovníkov — schopných prežiť hlad, bolesť a podriadiť sa kolektívu.
  • Atény: kolíska demokracie, ktorá však povoľovala otroctvo, ženám odopierala občianske práva a v rámci výchovy mladých mužov pestovala systém pederastie – vzťahu medzi dospelým mužom (erastés) a dospievajúcim chlapcom (erómenos).
    Tento vzťah mal mať výchovný a filozofický rozmer – starší mal mladšieho viesť k múdrosti, sebazapreniu a občianskej cnosti.
    Z dnešného hľadiska by však takýto model vzťahu pôsobil ako hlboko problematický, pretože prekračuje hranice osobnej autonómie, ako ich chápeme v modernom etickom rámci.
  • Rím: v čase republiky aj cisárstva bolo legálne, aby otec (pater familias) usmrtil vlastné dieťa, ak zlyhalo v povinnostiach voči rodine. Tresty ukrižovaním, verejným bičovaním či predhodením zverom boli považované za legitímne súdne úkony.

Tieto normy dnes považujeme za brutálne, no v ich vlastnom čase boli vyjadrením poriadku, cnosti a rovnováhy spoločnosti.
Bez tohto kontextu by sme ich mohli označiť za dôkaz „morálneho úpadku“, hoci v skutočnosti len odrážali iný koncept dobra a spravodlivosti.


4. Nebezpečenstvo bezkontextového čítania

Keď sa staroveké texty čítajú doslovne, bez historickej a kultúrnej optiky, môžu sa stať nástrojom ideologického zneužitia. Kto chce ukázať Bibliu ako nemorálnu, vytrhne z nej pasáže o genocíde; kto ju chce prezentovať ako dokonalú, prehliadne tie isté pasáže a prekreslí ich do duchovnej metafory.

Obe pozície sú logicky chybné – pretože ignorujú kontext, v ktorom text vznikol, a význam, aký mal pre pôvodného autora.


5. Záver: kultúru môžeme obdivovať, nie kopírovať

Ak chceme aténsku kultúru vyvyšovať ako tú správnu, potom musíme prijať aj jej morálne štruktúry – vrátane pederastie, otroctva a obmedzenia ženských práv. To by však znamenalo schvaľovať model spoločnosti, ktorý je v priamom rozpore s naším chápaním ľudskej dôstojnosti a rovnosti pred zákonom.

Ak si ju však chceme prispôsobiť dnešnému uvažovaniu, musíme ju čítať cez optiku moderného práva a etiky – a uznať, že aj veľké civilizácie mali svoje tiene. To isté platí o Biblii či iných starovekých textoch: môžeme v nich hľadať inšpiráciu, ale nie doslovné normy.

Hermeneutika teda nie je výhovorka, ale most medzi svetom, ktorý bol, a svetom, ktorý chceme budovať.
Nie preto, aby sme ospravedlňovali minulosť, ale aby sme ju dokázali pochopiť – a tým sa stali múdrejšími než tí, čo ju len moralizujú.

Konflikt, ktorý zmenil pravidlá hry: čo musí obsahovať seriózne prímerie po 7. októbri 2023

05.11.2025

Násilie, ktoré prekonfigurovalo región a zlomilo ilúziu bezpečia — koordinovaný útok Hamasu spôsobil stovky mŕtvych, desiatky zranených a stovky rukojemníkov, pričom celé komunity boli vrhnuté do chaosu. Izraelská odpoveď bola razantná a zároveň prehĺbila humanitárnu krízu v Pásme Gazy: zničená infraštruktúra, masívne presuny civilistov a otvorené otázky [...]

VEREJNÝ LIST MICHALOVI ŠIMEČKOVI

04.11.2025

Vážený pán predseda, obraciam sa na Vás ako občan Slovenskej republiky, ktorý si váži demokraciu, ľudské práva a historickú pamäť tohto národa. No s rovnakou vážnosťou Vám musím napísať, že návrh uznesenia o situácii v Gaze, ktorý nesie podpisy poslancov Vašej strany, považujem za hanebný dokument – a áno, za antisemitský v jeho dôsledkoch, aj keď sa skrýva za [...]

Autizmus ako výhoda na trhu práce: Keď svet prestane kričať

03.11.2025

Kto si pozrie video „Can you make it to the end?“, zažije niečo, čo väčšina ľudí nikdy nezažije – svet cez zmysly autistu. link na video tu: https://www.youtube.com/watch?v=aPknwW8mPAMZdanlivo obyčajný deň sa mení na boj o prežitie: hluk, blikajúce svetlá, ostré zvuky, priveľa podnetov, priveľa ľudí, priveľa všetkého. A predsa – uprostred tohto chaosu sú ľudia, [...]

Minister pôdohospodárstva Richard Takáč, poslanec Alojz Hlina

Haciendy za eurofondy? Opozícia s prieskumom na PPA nie je spokojná, Takáč ju prirovnal k rybičke Dory

06.11.2025 20:00

Odborníci podľa ministra Takáča zodpovedali všetky otázky, poslanci však spokojní nie sú.

väzenie, väzni, mreže

Jeden z dvoch omylom prepustených z britskej väznice sa sám vrátil do väzenia

06.11.2025 19:34

Polícia druhého väzňa stále hľadá.

Smer snem Fico

Smer obhajuje Huliakov návrh o hazarde: Chceme z neho získať peniaze pre rozpočet

06.11.2025 19:00

Smer bráni zákon o hazarde, SaS volá po prísnejších trestoch.

Okamura

Len čo zasadol do čela Snemovne, Okamura nariadil odstrániť ukrajinskú vlajku z budovy parlamentu

06.11.2025 18:41

Na budovách parlamentu sa teraz nachádza česká vlajka, vlajka Európskej únie a vlajka Izraela.

Filip Tadeáš Holzer

Len ďalšia Blog - Pravda stránka

Štatistiky blogu

Počet článkov: 281
Celková čítanosť: 308665x
Priemerná čítanosť článkov: 1098x

Autor blogu

Kategórie